نقد فیلم آریاشهر دو نفر

فهرست مطالب

داستانهای نازخاتون نقد فیلم

نقد فیلم آریاشهر دو نفر 

داستانهای نازخاتون

نقد فیلم آریا شهر ۲ نفر

 

کارگردانی و ساختار روایی

 

فیلم آریا شهر ۲ نفر به کارگردانی و نویسندگی حمید بهرامیان و تهیه کننده گی آذر معماریان با صحنه های نمادین از نوازندۀ ترومپت آغاز و پایان می یابد. این چارچوبِ تکرارشونده حرکت بی پایان شخصیت ها در جاده های بدون مقصد مشخص را تداعی می کند و به نوعی به بیان فلسفۀ پوچ گرانه یا چرخ های تکراری زندگی می پردازد. کارگردان با ایجاد قرینه گی در شخصیت پردازی دو فرد کلاهبردار (با بازی مهران احمدی و نقش مقابلش)، تلاش کرده تا الگویی یکسان از رفتارهای مبتنی بر فریب و حیله گری را به تصویر بکشد هر دو شخصیت از کلیشه های رایجِ شارلاتان های بامزه در سینمای طنز ایران پیروی می کنند که گاه به تکرار و فقدان نوآوری منجر میشود. پیرنگ و ضعفهای فیلمنامه فیلم با چهار شخصیت شرخر (با بازی های قابل توجه هومن حاجی عبدالهی و علی اوجی) در بستر یک عملیات سرقت از همسران کارفرمایشان پیش می رود. این بخش با ریتمی پرتحرک و موقعیت های کمدی، که فیلم را حفظ می کند. با این حال، فیلمنامه در نیمۀ دوم با شتابزده گی و عدم انسجام روبه روست ؛ به ویژه در معرفی ناگهانیِ چهرۀ واقعی زن روان درمانگر (با بازی سودابه بیضایی) که به عنوان فردی ضدخشونت معرفی میشود. این تغییر جهت شخصیتی، نه تنها از پیش در روایت زمینه چینی نشده، بلکه بیشتر به عنوان راه حلی عجولانه برای پرکردن خلأهای داستانی به نظر می رسد. از دیگر ضعفهای محسوس، ابهام در سرنوشت پول های سرقتی، عدم پرداخت منطقی به انگیزه های شخصیتها و دیالوگ های گاه مبهم (به ویژه در اجرای مهران احمدی) است. هرچند بازی احمدی در نقش یک کلاه بردار جذاب و سرگرم کننده یکی از نقاط قوت فیلم محسوب می شود. عناصر مثبت و هوشمندانه لوکیشن و نمادپردازی : صحنۀ آشکارسازی حقیقت در سالن کنسرت و نمادِ چمدان خالی به عنوان نشانه های از پوچی ماجرا، از ایده های هوشمندانۀ فیلم هستند. بازیگری: بازی پانته آ پناهی ها در نقش همسر مهران احمدی، پختگی و هماهنگی قابل تحسینی با نقش مقابلش دارد. طنز موقعیت: تعقیب و گریزها و دیالوگ های کمدی، در بخش هایی از فیلم موفق عمل می کنند. کاستیهای فنی و محتوایی عنوان فیلم: نام آریا شهر گویا پس از تغییرات متعدد انتخاب شده و ارتباط چندانی با محتوای اثر ندارد. موسیقی متن: موسیقی فیلم از نظر حرفه هایی در تدوین و هماهنگی با صحنه ها ضعیف ارزیابی می شود. نقش سمیرا: پرداخت به همدستی همسر مهران احمدی با معشوقۀ شوهرش (سمیرا) غیرمنطقی و فاقد پیش زمینه های روانشناختی است. جمع بندی : آریا شهر ۲ نفر با وجود خلق موقعیت های کمدی و بازی های قابل قبول به دلیل ضعف در پرداخت فیلمنامه شتابزدگی در حل تعلیق ها و تکیه بر کلیشه های مرسوم، نتوانسته به اثری منسجم و نوآورانه در ژانر طنز تبدیل شود با این حال، اجرای ریتم و انرژی بازیگران اصلی آن را برای مخاطب عام جذاب می کند.

 

 

 

منتقد : پرستو عبدالهیان ( مهاجر)

 

0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات کاربران
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
0
لطفا نظرتو در مورد این مطلب بنویسx